30.000+ autokopers gingen je voor
Snel in heel Nederland
Gemak en zekerheid
Vragen? Bel ons op nummer 072 - 201 9000

Waar moet je op letten als je een occasion online wilt aanschaffen?

Categorie: Online auto kopen

Online een tweedehands auto kopen. Waar moet je op letten als je een occasion online wilt aanschaffen? Mijn persoonlijke visie op de online occasionmarkt.

Foto van Bas

Bas
Service
01-06-2025

Online een tweedehands auto kopen? Hier moet je op letten


Online een tweedehands auto kopen. Waar moet je op letten als je een occasion online wilt aanschaffen? Mijn persoonlijke visie op de online occasionmarkt.

Het is topsport!

"Een occasion online kopen? Ik koop mijn huis toch ook niet online!" is een bij ons veelgehoorde opmerking.

Toch zijn er wereldwijd, en binnen Nederland, allerlei gave initiatieven die proberen een voet aan de grond te krijgen in de markt voor het "online kopen van occasions". Met Autocoach zijn wij ook ruim 4 jaar onderweg, maar zo makkelijk is het nog niet…

Ondanks dat wij op moment van schrijven ruim 30.000 autokopers hebben mogen bijstaan en ontzorgen, zijn wij nog maar een relatief kleine speler in de occasionmarkt.

De complexiteit van de occasionmarkt

Een auto aanschaffen is natuurlijk een flinke investering. Een occasion is bovendien een technisch complex product.

De automarkt in Nederland is met jaarlijks twee miljoen (C2C + B2C) occasionverkopen enorm, maar ook een complexe wereld voor jou als autokoper.

Dit komt onder andere door:

  • Het ontbreken van een (echt) goede en volledige online productbeschrijving.
  • Flinke diversiteit aan maandelijkse kosten, zoals:
    • Wegenbelasting: Verschillend per provincie, type auto en gewicht
    • Verzekering: Afhankelijk van auto, leeftijd, schadevrije jaren en regio
    • Onderhoudskosten: Variërend per type auto en soort garage
    • Bijtelling: Afhankelijk van catalogus-/fiscale waarde van de auto
    • Parkeervergunning-/kosten: Verschillend per gemeente
    • Tanken/laden: Afhankelijk van brandstoftype/-keuze en de grillen van de markt
    • Afschrijving: Maandbedrag, rente en aflossing bij lenen
  • De enorme bandbreedte in type aanbieders en (garantie)voorwaarden
  • Een versnipperd kentekencheck- en datalandschap, waardoor het lastig is een goed beeld te krijgen van de occasion (zeker bij importauto's), onder andere wat betreft:
    • Uitvoering, opties en accessoires
    • Historie van de kilometertellerstanden
    • Onderhoudshistorie
    • Schadeverleden en reparaties
    • Eigenaarshistorie, binnen en buiten Nederland
    • Alarmsysteem / type beveiliging
    • Zuinigheidsklasse
    • Verbruikswaarden / zuinigheid
    • Milieuzones, emissieklasse en energielabel
    • Range / actieradius van hybride of elektrische auto's
    • Verbruikswaarden of range rijafstand
    • Maandelijkse autokosten

Oftewel, nagenoeg elke occasion is uniek, maar jij als autokoper natuurlijk ook.

Bekijk ook onze checklist voor een occasionkeuring om verrassingen te voorkomen.

De kern van het probleem

Wij weten uit ervaring dat er meer dan 500 punten zijn die invloed kunnen hebben op jouw autokeuze en besluitvorming. De BOVAG heeft in het verleden een prachtig onderzoek uit laten voeren: De reis naar een nieuwe occasion. Hieruit blijkt dat de gemiddelde autozoektocht tussen zes maanden tot een jaar tijd in beslag neemt. Dat is dan ook niet zo gek.

In bovenstaande opsomming zie je direct de uitdagingen van jou als autokoper op de occasionmarkt en in het bijzonder bij volledig online kopen. Dan hebben we het nog niet gehad over de betrouwbaarheidsscore van de autobranche in markt- en klantonderzoeken.

Meer weten over het nut van kentekenchecks? Lees dan onze blog over kentekenchecks.

De belangrijkste worstelingen bij het kopen van een occasion zijn:

  • Is de auto technisch goed?
  • Betaal ik niet te veel?
  • Kan ik de verkoper vertrouwen?
  • Word ik echt blij van de auto?
  • En wat als er na de aankoop een probleem ontstaat? Wordt het dan netjes opgelost?

 

Online autoverkopers op de Nederlandse markt

Ik neem je graag mee in enkele spelers op de markt van online autoverkoop.

Carnext

Status: Gestopt in Nederland

Misschien nog wel bekend als voormalig sponsor van onze F1 Kampioen Max Verstappen, maar inmiddels helaas niet meer in Nederland actief wat betreft de online verkoop van occasions. Carnext was onderdeel van Leaseplan - de grootste leasemaatschappij van Nederland - dat inmiddels samen met ALD Automotive in het nieuwe Ayvens. Samen goed voor een totale leasevloot van 3.5 miljoen auto's (2024).

Mijn ervaring: Carnext was in mijn ogen één van de eerste echte pioniers op het gebied van online occasionverkoop in Nederland. Ik ben altijd onder de indruk geweest van hoe zij hun online platform en gehele "auto-refurbishmentproces" hadden ingericht en door ontwikkelden. Een onuitputtelijke stroom auto's werd er systematisch klaargemaakt: door de wasstraat, een professionele poetsbeurt, strak maken van exterieur (restylen, spotrepair, enz.), een nieuwe APK, onderhoudsbeurt, het technisch rijklaar maken, enz.

Als laatste stap werden de auto's in een hypermoderne fotocabine van binnen en buiten 360 graden vastgelegd. Vervolgens kwamen ze in een strakke autowebshop terecht, met een uitgebreide beschrijving inclusief de volledige onderhoudshistorie.

Ik heb de start en doorontwikkeling van dichtbij meegemaakt vanuit eerdere projecten, en keek altijd mijn ogen uit naar de lange rijen auto's die showroomklaar werden gemaakt.

Onze ervaringen: Met Autocoach hebben we in totaal vijf auto's via Carnext online aangekocht voor onze klanten, dit vanwege de beste match met hun zoekopdracht. Dat was vlak voor Carnext stopte met de online verkoop in Nederland.

Het was een prachtig fijn proces: overzichtelijk en soepel autobestelproces, met een druk op de knop was je een trotse nieuwe auto-eigenaar.

Na levering was de garantie (de nazorg) ondergebracht bij garantieverzekeraar Autotrust, onder label en in samenwerking met de ANWB. Perfecte partijen natuurlijk. Autotrust is onderdeel van Bovemij, de volle dochter van BOVAG en met perfecte voorwaarden.

Aandachtspunten: Toch merkten we hier en daar wat onduidelijkheid: viel iets nu onder de levering of onder garantie? En bij welk "loket" moest je precies zijn om een afspraak of probleem geregeld te krijgen?

Had je een auto in te ruilen, dan moest je deze zelf afleveren bij de vestiging van Carnext. Thuis de auto's bij levering omwisselen was helaas niet mogelijk. In ons geval geen probleem, omdat wij dit natuurlijk voor onze klanten konden organiseren.

Conclusie: We vinden het nog steeds jammer dat Carnext is gestopt met de online verkoop van occasions in Nederland. Wij missen hierdoor een betrouwbare leverancier met een doordacht proces en de juiste visie hoe het volgens ons zou moeten gaan.

Online kopen via AutoHero

Status: Actief

AutoHero is onderdeel van Auto1 Group, voor jou misschien minder bekend, maar als ik zeg "Wij Kopen Auto's", gaat er waarschijnlijk wel een lampje branden.

Auto1 is sinds 2012 in razend tempo uitgegroeid tot de grootste occasiongroothandelaar van Europa. Met de autoverkoopservice van Wij Kopen Auto's wordt het overgrote deel van de voorraad ingekocht, waarna deze vervolgens (ik schat zo'n 90%) wordt verkocht via Auto1.com aan hun internationale netwerk van meer dan 40.000 professionele autohandelaren.

Hun aanpak: AutoHero is een grote en professionele speler. Na meerdere investeringsrondes hebben ze flink ingezet op groei en ontwikkeling, waaronder de online verkoop in Europa via het AutoHero-platform.

Slechts een kleine selectie van de ingekochte auto's wordt geschikt bevonden voor de online verkoop aan consumenten via AutoHero. Op moment van schrijven staan er ongeveer 600 zorgvuldig geselecteerde occasions te koop, maar dat aantal fluctueert.

Deze auto's doorlopen ook een professioneel rijklaarmaakproces en worden online aangeboden met garantie en 21 dagen bedenktijd (dat is 7 dagen meer dan de standaard wettelijke herroepingstermijn). Let wel: er geldt een kilometerbeperking tijdens deze termijn, die vaak eerder bereikt wordt dan het verstrijken van de 21 dagen.

Aandachtspunten: Ik weet op dit moment niet zeker of er nog auto's worden aangeboden die oorspronkelijk in het buitenland zijn ingekocht. Bij importauto's moet je namelijk wel rekening houden met een langere levertijd dan normaal door importproces.

Onze ervaringen: Wij hebben zelf geen auto's ingekocht via AutoHero voor onze klanten. We kunnen de auto namelijk niet op voorhand inspecteren en bijvoorbeeld zelf ophalen. Af en toe aankoopkeuren we wél een auto in de 21 dagen bedenktijd, wanneer de koper meer zekerheid wil over de technische staat van de auto die online is aangeschaft. Ook kunnen we vooraf de screening doen om te beoordelen of de historie van de auto er goed uitziet.

Belangrijke observatie: De kwaliteit van de auto die je online koopt, staat en valt bij het inkoop-, selectie- en rijklaarmaakproces.

Online kopen via BYNCO → Buy Your Next Car Online → Autotrack Easybuy

Status: Geïntegreerd in Autotrack

Automotive MediaVentions (AMV), het moederbedrijf van de occasionwebsites Gaspedaal.nl, AutoTrack en AutoWereld, nam in 2023 de online autowebshop Buy Your Next Car Online (Bynco) over van de AutoBinck Group. AMV is een joint venture van DPG Media en Mediahuis. Bynco was één van de eerste online autowebshops in Nederland en startte in 2017.

Onze samenwerking: Met Autocoach hebben we ongeveer twee jaar samengewerkt met Autotrack. Wij verzorgden achter de schermen de volledige afhandeling van de "online autokoopfunctie".

Wanneer een klant op Autotrack een occasion online bestelde, verzorgden wij de onderhandeling, de kwaliteitscontrole van de auto, de transactie en zorgden we dat de auto rijklaar werd gemaakt én spic en span bij de klant thuis werd afgeleverd. De inruilauto namen we mee en leverden we af bij de opkoper met het hoogste bod.

Huidige situatie: Onze samenwerking stopte na de overname van Bynco in 2023 dat volledig is geïntegreerd in Autotrack en ook opgenomen als kanaal in Gaspedaal. De kans is groot dat Autowereld op termijn zal volgen.

Hoe het werkt: Autotrack Easybuy maakt een selectie van adverterende, deelnemende autobedrijven en type occasions. Op dit moment wordt ongeveer 5% van het totale aanbod via "Autotrack Easybuy" aangeboden. Het autobedrijf biedt de auto ook zelf rechtstreeks te koop aan. Je kan het misschien een beetje vergelijken met Thuisbezorgd.nl.

De deelnemende autobedrijven confirmeren zich aan het standaard online aankoop- en afleverproces dat wordt voorgeschreven en gefaciliteerd door Autotrack Easybuy. Zo zijn standaard zekerheden ingebouwd, zoals de belofte een x aantal kilometers geen kosten en bijvoorbeeld 12 maanden BOVAG garantie.

Het proces: Uiteindelijk koop je de auto rechtstreeks van het autobedrijf, waarbij Easybuy toeziet op de spelregels en het proces. De betaling loopt via een derdengeldenrekening (van Notarieel Betalen) en wordt pas vrijgegeven, minus de kosten van Easybuy, aan de verkoper na de 14 dagen bedenktijd. De kosten voor de Easybuy service zitten natuurlijk verwerkt in de "online aankoopprijs" van de auto. Je hebt de wettelijke bedenktijd van twee weken; bekijk ook hier goed de (beperkende) voorwaarden.

De auto wordt onafhankelijk geïnspecteerd, al wordt in de voorwaarden niet duidelijk vermeld wie deze inspectie uitvoert.

Wij hebben zelf geen auto’s rechtstreeks via Autotrack easybuy in gekocht, maar natuurlijk wel rechtstreeks via het overgrote deel van de deelnemende autobedrijven. Afgelopen periode hebben we wel een paar occasionkeuringen uitgevoerd binnen de 14 dagen bedenktijd. De kwaliteit staat of valt bij de leverancier, de voorwaarden, de historie van de auto en natuurlijk de staat van de auto zelf. 

Omdat de auto’s ook gewoon te koop staan bij de dealerbedrijven kan dus gebeuren dat op het moment dat jij een auto online bekijkt, iemand anders er al mee aan het proefrijden is en de auto net voor je neus wegkaapt. Ook kan het voorkomen dat je bijvoorbeeld de auto via Google of in andere occasionportalen (zoals ANWB.nl) de auto dubbel tegenkomt.

Auto kopen bij Auto.nl

Status: Actief

Het platform Auto.nl is onderdeel van Louwman. Louwman is één van de grootste Nederlandse dealerbedrijven en al ruim 100 jaar actief. Ze zijn vooral bekend als Toyota- en Lexus-dealer, maar verkopen inmiddels vrijwel alle automerken die er in Nederland leverbaar zijn.

Hun aanpak: Op Auto.nl wordt een selectie van kwaliteitsauto's aangeboden die je volledig online kunt kopen of leasen, zodat je de showroom niet hoeft te bezoeken.

Auto.nl richt zich op gemak, transparantie en zekerheid. Auto.nl is in 2011 gestart als verkoopsite voor nieuwe auto's, maar heeft de focus verlegd in 2017 naar occasions, met name op het volledig online aankoopproces.

Op moment van schrijven staan ruim 150 zorgvuldig geselecteerde occasions te koop, al wisselt dat aantal regelmatig.

Onze ervaringen: Met Auto.nl en alle Louwman-dealerbedrijven hebben we ook goede praktijkervaring. Overigens is het ook mogelijk om een proefrit te maken, als het toch te spannend voelt om de auto volledig online te kopen.

Aandachtspunt: De auto's van Auto.nl worden vaak ook gewoon via de Louwman-dealerbedrijven aangeboden. Dat betekent dat het kan gebeuren dat, terwijl jij online naar een auto kijkt, iemand anders op dat moment een proefrit maakt en de auto nét voor je neus wegkaapt.

Online kopen via Spoticar

Status: Actief

Spoticar is het officiële occasionlabel van Stellantis - het moederbedrijf achter de bekende automerken zoals Peugeot, Citroën, Opel, Fiat, Jeep en DS Automobiles. Het platform werd in 2019 gelanceerd en biedt klanten een breed aanbod van gecontroleerde en gecertificeerde tweedehandsauto's, met extra voordelen zoals garantie, mobiliteitsservice en inruilmogelijkheden.

Hun aanpak: De occasions die worden aangeboden onder het Spoticar-label zijn allemaal afkomstig van merkdealers binnen de Stellantis-groep. Er worden strenge eisen gesteld aan de kwaliteitsnormen, alles is erop gericht om een betrouwbare auto te leveren.

De auto's worden dus rechtstreeks door de dealer aangeboden inclusief 24 maanden garantie (zonder kilometerbeperking), een kwaliteitscontrole op 100 punten en 24/7 pechhulp binnen Europa.

Op het moment van schrijven worden ruim 3.800 kwaliteitsoccasions aangeboden.

Flexibiliteit: Je kunt zelf bepalen of je een auto volledig online wilt kopen, of dat je liever eerst een proefrit maakt en de auto persoonlijk wilt ervaren vóór de aankoop.

HeyCar

Status: Gestopt in Nederland

Heycar werd in 2017 opgericht in Duitsland en is sindsdien uitgegroeid tot een toonaangevend online platform voor kwalitatieve gebruikte auto's in Europa. Het bedrijf is een onafhankelijke start-up, ondersteund door grote spelers uit de auto-industrie.

In september 2021 verwierf de Renault Groep - samen met dochteronderneming RCI Bank and Services - een belang in Heycar. Andere aandeelhouders zijn onder meer Volkswagen Financial Services en Daimler Mobility Services.

Heycar lanceerde zijn diensten in Nederland in 2021. Echter, in januari 2023 besloot het bedrijf de uitrol in Nederland alweer stop te zetten.


 Twijfel je over het proces? Bekijk hier ook onze tips over het maken van een proefrit.

 

Alle Nederlandse merkdealers, autobedrijven, leasemaatschappijen

Uiteindelijk zijn natuurlijk alle grote dealergroepen zoals van Mossel, Hedin Automotive, Emil Frey, Broekhuis, Tesla Motors, Dealer Groep Pon, Louwman, Amega, Zeeuw & Zeeuw, Bochane, e.d. aan het investeren en experimenteren in het 100% online verkopen.

Ook de kleinere autobedrijven, leasemaatschappijen en garageformules – zoals Vakgarage, Bosch Car Service, e.d. – zijn op hun eigen manier hiermee bezig.

Ontwikkelingen

Er ontstaan allerlei leuke en veelbelovende initiatieven om het jou als autokoper makkelijker te maken. Wij volgen deze ontwikkelingen natuurlijk nauwlettend.

Recent voorbeeld: Tesla is onlangs een pilot gestart met een occasionverkoopproces waarbij de verkoper niet eens meer nodig is. Je bekijkt de auto online, reserveert hem, gaat er zelf naartoe, opent de auto met de app en maakt een proefrit. Als de auto bevalt, koop je hem via diezelfde app. Je moet er nu alleen nog naartoe rijden. Niet volledig online kopen, maar er komt geen autoverkoper meer aan te pas.

"Online kopen moeten we als branche verdienen"

Een auto in je winkelmandje slepen en via iDEAL betalen is op zich niet ingewikkeld, dat kan elke autowebshop in mijn ogen.

Het succes van het 100% online kopen zit hem in veel meer dan dat…

 

1. Is de beschrijving van de autoadvertentie correct en/of compleet?

De automarkt is al decennialang niet volledig transparant in haar advertenties. Dat kan bewust zijn, onbewust of een combinatie van beide. Wij lopen hier elke dag tegenaan, bijna bij elke advertentie.

Enkele voorbeelden:

  • Er wordt aangegeven dat de auto volledig dealeronderhouden is, terwijl er één of meerdere stempels ontbreken of deze niet allemaal van de merkdealer zijn.
  • Detailfoto's van gebruikssporen of mankementen ontbreken, terwijl deze direct opvallen zodra je op locatie bent.
  • De geadverteerde prijs is geen all-in prijs en bevat niet alles wat je als koper verwacht, zoals garantie, een onderhoudsbeurt, of een goede poetsbeurt.
  • De genoemde opties en accessoires in de advertentie komen niet overeen met wat er daadwerkelijk op de auto zit.

Aandachtspunt bij importauto's: Bij importauto's is belangrijk dit goed te controleren: zit wat jij belangrijk vindt écht op de auto? Ook bijvoorbeeld op het juiste alarmsysteem. De Nederlandse autoverzekeraars hanteren weer andere eisen dan de buitenlandse.

Alleen al over dit onderwerp zouden we bijna een boek kunnen schrijven. Het blijft voor de branche een uitdaging om zoveel relevante data op de juiste manier te verwerken tot een goede complete en eerlijke advertentie.

In Nederland bestaat er bijvoorbeeld geen databron die 1-op-1 altijd de juiste uitvoering van een auto toont. De markt werkt in de regel met de meest waarschijnlijke uitvoering, gebaseerd op de Nederlandse markt – en zelfs dat klopt lang niet altijd. Vooral bij import auto's is de kans op afwijkingen het grootst.

Dan moeten we ook nog rekening houden met het feit dat steeds meer opties digitaal zijn, en dus niet zichtbaar op de advertentiefoto's. Heb je geluk, dan zit er méér op de auto dan je had verwacht. Heb je pech, dan mist hetgeen wat voor jou belangrijk was.

Dataproblematiek: Helaas bestaan er ook geen sluitende systemen voor bijvoorbeeld de onderhoudshistorie, schadeverleden, kilometerstanden van importauto's, enz. Bijvoorbeeld elke kentekencheck, voertuigrapport of databron is bijna uniek qua dekking, actualiteit en reikwijdte.

finnik: heb ik zelf vroeger ook aan mogen mee ontwikkelen en is nog steeds een van de compleetste en beste (gratis) kentekencheck apps, maar ook niet 100% dekkend op alle fronten.

Onze aanpak: Wij hebben bij Autocoach daarom toegang tot meer dan tien systemen nationaal en internationaal. Elke systeem heeft zijn eigen dekking en USP's.

 

2. Het gevecht om met de autoadvertentie bovenaan te staan

Iedereen wil natuurlijk zoveel mogelijk auto zien voor zijn geld. Maar in de praktijk zien we dat de auto's met de meest gunstige parameters (zoals de laagste prijs) ook het meeste avontuur, oftewel risico, met zich meebrengen.

Onze benadering: In de autozoektocht voor onze klanten houden we altijd maximaal rekening met:

  • De aanbieder
  • De voorwaarden
  • Het autoverleden
  • En natuurlijk: de auto zelf

De paradox: We zitten eigenlijk in een vreemde situatie: Degene die een auto niet volledig of eerlijk beschrijft, wordt in de verkoopresultaten het meest beloond. Want: wie de laagste prijs adverteert, staat bovenaan op de occasionwebsites, en krijgt dus vaak de meeste aandacht / leads. Eigenlijk zou degene die de auto het eerlijkst en compleetst beschrijft, hoger moeten komen. Maar probeer dat systeem maar eens te doorbreken… 😊

 

3. Weet je zeker dat je blij wordt van de auto die je online koopt?

Bij een 100% online aankoop is het belangrijk om maximaal zeker te zijn dat je blij zult zijn met de auto. Vanuit Europees recht heb je als consument het recht een 100% online aankoop te herroepen (de 14-dagen bedenktijd). Het herroepen van de aankoop krijg je echt geen "zwitserlevengevoel" van. Vaak zitten hier regels en kosten aan verbonden. Een auto is geen doos schoenen die je zomaar even terugstuurt. De tenaamstelling, de verzekering, wegenbelasting en je bent weer autoloos want je inruil is veelal niet meer beschikbaar.

Het helpt natuurlijk wel om een deel van je grootste zorg weg te nemen en de drempel tot 100% online kopen te verlagen. Door ons zorgvuldige proces zijn er bij ons op de laatste 1.000 transacties maar 5 herroepen. Is onze klant blij, dan zijn wij dat automatisch ook.

 

4. Het begint pas als de auto bij je voor de deur staat

En daar staat hij in ene dan 😊.

Is de auto zoals je mocht verwachten? Zijn alle afspraken netjes uitgevoerd?

Onze ervaring leert dat het topsport is om alles te laten kloppen. Het kan in onze ogen maar op 1 manier en dat is goed. Doordat elke klant uniek is, zijn ook verschillende zaken belangrijk.

 

Online kopen met Autocoach

Autocoach is in 2011 gestart met aankoopkeuringen op locatie. Met onze occasionkeuring, wanneer ik hem helemaal samenvat, maken we eigenlijk de productbeschrijving van de auto compleet. Wat voor auto koop ik nou echt?

Onze ontwikkeling

Vanaf 2017 kwam de "online kopen markt in beweging" en in 2019 liep ik Ernst Zijlstra tegen het lijf. Het klikte gelijk wat betreft de toekomstvisie. Hoe gaaf zou het zijn als iedereen met één druk op knop een betrouwbare occasion kan kopen, zonder verrassingen met een fijn proces om er zo lekker lang van te genieten?

Al snel ontstond het plan dat wanneer je het complete aankoop- en inruilproces toevoegt aan de occasionkeuring er een unieke propositie ontstaat. Elke auto in Nederland kun je met Autocoach online kopen, waarbij een onafhankelijke derde deskundig en onafhankelijk toeziet op de kwaliteit van de auto en transactie. Hoe gaaf is dat en het maakt niet uit waar de auto staat. Een partij die er echt voor jou als koper is, jouw buddy, die het ook zegt wanneer je de auto beter kunt laten staan en er ook voor je is bij vragen of een probleem na de aankoop.

Vergelijking met huizenmarkt: Wanneer we een parallel trekken naar de huizenmarkt kun je ons eigenlijk zien als de funda, de technisch bouwkundig expert, de makelaar (al zijn we minder snel 😉) en de notaris in één, maar dan voor auto's.

Corona als versneller

Eind 2019 zijn we snel gestart met een pilot en wie had kunnen bedenken dat begin 2020 corona zorgde voor een lock-down waarbij je showroom niet mocht bezoeken. In deze periode hebben we gelukkig veel van onze klanten toch blij kunnen maken met hun nieuwe auto die ze 100% online met en via ons kochten.

Huidige situatie

Een kleine 5 jaar werken we nu aan onze online aankoopservice en staan nog maar aan het begin. We zien enorm veel kansen om het slimmer en beter te doen voor onze klanten, elke dag werken we hieraan. In de autobranche valt nog zoveel te optimaliseren.

Wat overigens ook wel bijzonder is. Ik denk dat wij kunnen stellen dat we de grootste en meest ervaren autokoper (vanuit consumenten ogen) van Nederland zijn. Elke dag kopen wij auto's voor onze klant bij verschillende adressen. Hierdoor hebben wij eigen autokoopervaringen bij de meeste dealers en autobedrijven in het land.

Ons proces

Het aankoopproces hebben we bewust in een paar belangrijke stappen op geknipt, met telkens een gezamenlijk go/no go beslissing, waardoor de autokoper zelf altijd de regie heeft. De stappen kun je terugvinden op onze website en animatievideo.

Wat ook prettig is dat je één aanspreekpunt hebt bij de aankoop, maar ook daarna.

Resultaten waar we trots op zijn

Meer en meer van onze klanten die bij aanvang aangegeven de auto eerst te willen zien en zelf proef te rijden besluiten later in het proces toch alles aan ons over te laten en de auto 100% online te kopen. Dit vertrouwen vinden we niet vanzelfsprekend en zullen we ook nooit zo zien, dit moet je verdienen.

 

Ruim 25 jaar actief in de automarkt

Mijn achtergrond
Ik ben zelf opgegroeid naast het autobedrijf van mijn vader in het nuchtere Noord-Hollandse. Begin Jaren '90 werd het autobedrijf verkocht en kort daarna werd VWE opgericht. VWE begon als exportdienstverlener met het verzorgen van alle formaliteiten (RDW, Douane, verzekering, kentekenplaten, enz.) die nodig waren bij een buitenlandse auto in- en verkoop.

De rol van VWE: Je had het postkantoor voor de Nederlandse tenaamstellingen en VWE voor de buitenlandse. VWE was hierdoor één van de grootste erkende gebruikers van het RDW systeem om die exporttransacties uit te kunnen voeren.

Later is VWE door ministerie aangewezen als één van RDW communicatie- en serviceproviders. Van het leveren van RDW-diensten zoals APK afmelden, tenaamstellen, e.d., tot aan het leveren van SAAS-platformen en data diensten.

De impact van VWE
Jaarlijks worden er honderden miljoenen processen of transacties mogelijk gemaakt met de data en diensten van VWE. Van jouw verkochte auto die wordt gevrijwaard, de autoadvertentie waarnaar je kijkt, de APK die voor je auto wordt afgemeld bij de RDW, de schadecalculatie die in opdracht van de autoverzekeraar wordt gemaakt tot aan het kenteken dat je checkt. Zeer grote kans dat VWE hier een rol in heeft gespeeld. Neem bijvoorbeeld de succesvolle kentekencheck: Finnik verwerkt alleen al 50 miljoen kentekenchecks per jaar.

Ruim 20 jaar heb ik met veel plezier, trots en passie gewerkt binnen VWE en de autobranche. Ik heb veel gezien, geleerd en samengewerkt met talloze vakmensen, van de grootste leasemaatschappijen tot een onzekere autokoper die ruim 2.000 km vanuit Oost-Europa naar Nederland reisde om hier de  occasion voor zijn familie te kopen.

Ik heb de automarkt in de volle breedte leren kennen. Van RDW tot Douane, van APK-keuringsstations tot autoverzekeraars, van merkdealers tot demontagebedrijven. Altijd met één doel: mensen, voertuigdata en slimme software optimaal verbinden om autotransacties eenvoudiger en veiliger te maken.

En dat klinkt misschien gek voor iemand met zoveel ervaring in de autobranche, maar ik geef zelf niet eens zoveel om auto's. Mijn passie zit in de processen daarómheen: het helpen van klanten, het wegnemen van onzekerheid en het zorgen voor een fijne ervaring.

De automarkt van dichtbij

Toen ik jong was, in de periode 1995 tot 2005,  stond de wekker in de zomervakanties al om 04:30. Om 06:00 stond ik fris en fruitig op de Automarkt in Utrecht, klaar om alle internationale kopers te ondersteunen bij de aanschaf van de occasion met advies en de formaliteiten.

In deze tijd heb ik veel geleerd en het belangrijkste wat mij bij is gebleven is dat het voor de buitenlandse occasionkopers altijd super spannend was.

Ik probeer mijzelf altijd maximaal te verplaatsen in de schoenen van de klant.

Stel je voor: je staat in een vreemd land, kent de taal en regels niet goed, en moet een grote investering doen in een technisch complex product. Waarvoor je een paar duizend kilometer moet rijden om weer veilig bij jouw dierbare familie thuis te komen. Je ziet de aanbieder voor het eerst op een parkeerplaats in het half donker en heb geen idee wat zijn reputatie is. Je weet niet helemaal precies hoe een transactie in zijn werk gaat. Heb je de juiste documenten? Word ik niet bedonderd? Is de auto wel echt goed? Betaal ik niet te veel? Kan ik de auto zonder problemen importeren? 

De uitdagingen van deze autokopers waren toentertijd extra uitvergroot, maar eigenlijk ook niet veel anders voor de autokoper van nu.

Aan het eind van de dag reden we altijd weer voldaan naar huis nadat de laatste autokoper kon starten aan zijn lange terugreis. Op de beste marktdag ooit waren dit 1.300 transacties op één dag.

Bij Autocoach hopen we in de verre toekomst ook naar dit soort aantallen toe te mogen groeien.

Onze grootste uitdaging is om jou als autokoper te laten weten dat we bestaan, dat we er zijn voor jou, en hoe we je kunnen bijstaan en ontzorgen rondom de aanschaf en eventuele inruil. Alles voor een fijne aankoopervaring en jouw autoplezier en geluk.  

Tot in de toekomst! đŸ˜‰
Het Autocoach team staat voor je klaar. 

 

Meer weten over onze aanpak? Ontdek onze online aankoopbegeleiding en hoe wij je ontzorgen van A tot Z.

Lees dit ook eens

Foto bij 'Profieldieptes: wettelijk minimum per band Ên advies'

Profieldieptes: wettelijk minimum per band Ên advies

Zowel voor winterbanden, zomerbanden als voor all-season banden geldt een wettelijk minimum van 1,6 mm profiel. Maar is het wel veilig om met 1,6 mm rond te rijden? Lees meer

Foto van Robert

Robert
Specialist
10-06-2022